Alkoholreklam .

I fredags var jag med brudarna i HBG .
Vi drack drinkar , åt glass och slutligen hamnade vi på en liten pub .
Där köpte jag fruktöl med hallonsmak .
Och jag måste säga , FAAAAN vad gott det var !

Smakade som stark cider , men med inte alls samma sötsliskiga smak .
Hittar ingen vettig förklaring till just den jag drack .
Men jag hittar till Emmas . Hon drack körsbär , inget för mig .

Smakbeskrivning:
Stor, fruktig körsbärsdoft med till kärnkaraktär. Medelfyllig, frisk smak med viss sötma och körbärskaraktär men ändå typisk ölkänsla. Fruktig eftersmak med balanserande antydan till bitterhet.

Övrigt:
I Senne-dalen sydväst om Bryssel brygger man öl utan att tillsätta jäst. Ölet spontanjäser med hjälp av de jästsvampar och andra mikroorganismer som finns naturligt i luften. Denna typ av öl kallas för lambic. Kriek görs av lambicöl som efter att ha lagrats på ekfat blandas med körsbär i stora öppna jskar. Brouwerij Timmermans använder 100kg körsbär till varje fat som rymmer 650 liter lambic. När körsbären hälls i ölet sätter en andra jäsning igång. Efter sex till nio månader återstår endast skal och kärnor av körsbären och ölet har fått en tydlig smak av körsbär. Ölet buteljeras utan pasteurisering och filtrering för att det ska utvecklas vidare i flaskan.


Jag fattade typ ingenting av det där .
Men jag rekommenderar det starkt ! Iaf om man gillar fruktsmak och öl .

Kommentarer
Malin

Testa chokladöl.. riktigt spännande....:P

2009-10-27 @ 09:42:17



Ditt namn eller a.k.a tack :
Spara för framtida bruk ?

E-postadress :

Bloggadress :

Vad var det du ville säga ?

Trackback
RSS 2.0